Uppsala Nya Tidning                                                                                       Publicerad: 2008-10-22

Sittande från vänster Erik Häger och Anderas Braula, stående Tina Sundberg, Margaretha Löfblad, Carina Rosén, Per Löfblad och Anders Sterner.                                                                                                             Foto: Staffan Claesson


Flygande grisar i barnföreställning  

På lördag gäller det. Scenografin på Den Lilla Teatern i Uppsala är i stort sett klar. Höstlöven ligger på marken, vassen växer runt den blåskimrande dammen, staketet är rest runt svinstian och de skära grisarna ligger och väntar på att få liv.  

Den unga publiken brukar ha höga förväntningar och sällan dra sig för att visa sitt missnöje om något är tråkigt på scenen. Det vet regissören/producenten Per Löfblad och de andra som står bakom produktionen.
- Nu är det finputsning som gäller. Vi har ett stort ansvar för barnen som kommer hit, ofta är det deras första teaterbesök och det intryck vi gör kan avgöra om de vill se mer teater eller inte.

Manusförfattaren tillika regissören Margaretha Löfblad instämmer.
- Våra dockteaterföreställningar blir ofta minnen för livet för besökarna. Vuxna kommer med sina barn och berättar om sådant de själva såg när de var små.
De har en del erfarenhet, Per och Margaretha Löfblad som drivit Teater Spektaklet i 30 år. Den här gången har de hjälp med dockspelet av Carina Rosén som jobbat med barnteater på Stockholms stadsteater under många år.
- Teater för barn känns mest meningsfullt, det finns så mycket för vuxna redan och det är roligt att kunna inspirera barnen, säger Carina Rosén.

Andreas Braula och Erik Häger står för scenografin och har även tillverkat dockorna. Det gäller att skapa dockor med uttryck som fungerar i alla situationer, säger Andreas Braula.
- Samtidigt ska dockorna ha en viss karaktär som säger något.
För musiken står Anders Sterner, som fått stränga order om att inte göra för dramatisk musik när den farliga vargen kommer in i handlingen.
- Jag hade tänkt ha en mörk stråkbas i scenen när grisen möter vargen, säger han och ler pillemariskt.

Så blev det nu inte. Men lite pirrigt ska det ändå vara. Det viktiga är hur allt börjar, säger Per Löfblad.
- Om barnen känner sig trygga från början och känner att det kommer nog inte att hända mig några hemskheter, då är de ofta med på att det händer spännande saker senare.

Det återstår en del repeterande och ett par provföreställningar för att se om allt löper som det är tänkt.

Kanske blir det för otäckt när vargen jagar grisen? Eller för utdraget? Finns det tillräckligt med luft runt replikerna?
Sådant får provföreställningarna utvisa, säger Carina Rosén.
- Nu kör vi i blindo när vi repeterar. Det är som att simma torrsim, med barnen kommer vattnet och då gäller det att allt fungerar.

Teater Spektaklets Lilla Grisen flyger! har premiär på Den Lilla Teatern i Uppsala 25 oktober. Ett tiotal föreställningar ges fram till den 7 november.  

Josef Nylén