Tips för instrumentbyggare |
Beroende på instrumentens konstruktion är de olika lätta eller svåra att intonerera. I några fall har instrumenten varit omöjliga att intonera på grund av sin konstruktion. Här är några tankar och idéer som har sin grund i de problem som dykt upp när jag intonerat olika instrument. |
Halsen behöver inte vara justerbar - om den är tillräckligt styv
Som jag ser det är det onödigt
att göra instrumenthalsens böjning (relief) justerbar med en gängad
stång (truss rod). En instrumenthals varierar ju i bredd och tjocklek,
så en trussrod får därför störst verkan där halsen är tunnast. En
trussrod har dessutom ingen verkan alls på den del av greppbrädan som
går in över instrumentkroppen.
Med lämplig förstyvning (stål*, kolfiber...) borde en instrumenthals kunna göras tillräckligt styv för att inte böja sig utav strängarnas dragkraft eller av växlande fuktighet i luften. Avsevärda fördelar kan därigenom uppnås:
* Stål tillför vikt till halsen, vilket bör främja klangen i instrumentet. Se nedan. ** I det här sammanhanget vill jag rekommendera kraftiga greppband. Dels kan man slipa och kröna om dem fler gånger när de blir slitna. Vill man ha relief är det som sagt exaktare att slipa till den än att försöka böja till den med en truss rod. Men framför allt blir instrumentet mycket mer lättspelat! Med tunna band trycker man ner fingret mot greppbrädan. Fingertoppen är ju mjuk så strängen sjunker in i fingret. Eftersom fingret stoppas av greppbrädan måste man trycka ytterligare lite till får att strängen ska komma ner mot bandet och ge en klar ton. Med grova band behöver man inte trycka ner strängen lika hårt eftersom fingeret inte stoppas av greppbrädan. Man slipper också friktionen mot greppbrädan när man glider på strängarna. |
En tung hals absorberar mindre av strängarnas vibrationer
En instrumenthals är ett dåligt
membran, så därför bör så mycket som möjligt av strängarnas
vibrationer ledas genom stallet ner till locket. Det uppenbara sättet
att åstadkomma detta är att göra halsen tung och stum, så att den får
svårare att vibrera med strängarna.
På de banjos jag byggt har jag limmat in stålbalkar i halsarna i stället för att installera truss rods. Somliga skulle kanske tycka att halsarna känns tunga, men jag har vant mej och jag har inte ångrat mej. Instrumenten känns mycket stabila. När man gör en kompenserad sadel som sträcker sig in över greppbrädan bör man se till att den får stöd av det hårdare materialet i greppbrädan. Det gör sadeln stummare och mindre benägen att stjäla energi från strängarna. |
Stallbenet bör luta bakåt
På alla akustiska gitarrer jag sett är skåran för stallbenet
fräst vinkelrätt mot locket, vilket rent ut sagt är en dålig konstruktion:
En betydligt bättre konstruktion vore att fräsa skåran för stallbenet bakåtlutande. Lämplig lutning uppskattas genom att jämföra korrekt kompenserade stränglängder vid en viss stränghöjd med den teoretiska stränglängden och stränghöjden noll. Man uppnår följande fördelar:
|
Lämna tillräckligt utrymme för kompensation
Den erforderliga kompensationen i stallet är i många fall
större än man tror. I ett par fall (båda på dyra Martin-gitarrer) har den erforderliga
kompensationen i stallet varit så stor (> 5 mm) så att den helt enkelt inte har fått
plats! Strängstiften har på bassidan suttit alltför nära stallbenet!
På många gitarrer är avståndet mellan stallbenet och strängstiften kortare på bassidan, därför att stallbenet står snett, medan strängstiften sitter rakt. Detta är en helt förkastlig design. Dels behöver bassträngarna mer kompensation eftersom de är tjockare. Dessutom ökar inspänningsfelen ju tvärare strängarna böjs ner bakom stallbenet(!), vilket ytterligare bidrar till att öka kompensationenes storlek. Större avstånd till strängpinnarna minskar brytkraften på stallet. Risken att stallet spricker mellan hålen minskar också om hålraden går snett över stallets fiberriktning. Strängstiften bör vara cylindriska I detta sammanhang måste påpekas att koniska strängstift är förkastliga. De fungerar ju som en rad kilar som vill spräcka sönder stallet. Nej, stallpinnarna bör vara raka! Det minskar radikalt risken att stallet spricker och det borde förenkla tillverkningen. Det är ingen risk att strängpinnarna trillar ur eller rasslar, för de fixeras genom att strängkulorna pressar hårt mot stiften. |
Sadeln bör stå på greppbrädans plan
På t ex Martin-gitarrer har sadelns undersida samma
vinkel som skruvhuvudet. Det gör att man inte kan flytta sadeln utan att
stränghöjden ändras och det komplicerar tillverkningen av en ny sadel.
Sadeln bör stå på greppbrädans plan!
Varför vill jag att sadeln ska pressas hårdare mot greppbrädans ände? Jo, greppbrädan är ju oftast tillverkad av hårdare och tyngre träslag än resten av halsen. Om sadeln får fastare fixering mot greppbrädan går mindre energi från strängarna förlorad än om sadeln står mer på det mjukare underlaget. (Jfr med resonemanget ovan om tung hals.) |
Copyright © Anders Sterner
Tillbaka