| Varför stämmer det inte? | 
| Först vill jag slå fast att jag endast är intresserad av det likformiga temperamentet! Det är det som gäller om man vill musicera välljudande tillsammans med andra i alla tonarter. Andra temperament låter säkert bra om man spelar ensam och i vissa tonarter. | 
Greppbrädan för bandförsedda instrument är
      beräknad att ge likformigt temperament. Den matematiska formeln ger exakt
      intonering för ett idealt instrument som inte har någon 
      stränghöjd och där strängarna inte har någon styvhet. På ett
      verkligt instrument har några komplikationer tillkommit:
      
 Det finns ytterligare en komplikation, men den kan vi bortse från. Inverkan så liten att vi inte kan uppfatta den och vi kan heller inte göra något åt den. Analyserar man felen, ser man att de både med-
      och motverkar varandra. I stallet verkar stränghöjden och inspänningsfelet
      åt samma håll, men i sadeln verkar de i motsatta riktningar. Om greppbrädan 
		har lagom mycket relief för att kompensera "tvättlineeffekten", kan de 
		övriga felen kompenseras
      perfekt genom att strängarnas längder justeras i både sadeln och
      stallet. Problemet är att hitta rätt balans mellan sadelns och stallets
      kompensationer, för om man ändrar släppunkten i strängens ena ände,
      kommer släppunkten i andra änden av strängen att påverkas. Genom att mäta
      felen på kundens instrument (jag har bl a kommit på en metod att mäta
      inspänningsfelen), kan jag
       exakt beräkna de kompensationer där
      balans inträffar mellan sadelns och stallets kompensationer!  | 
  
Copyright  © Anders Sterner
Tillbaka