Varför stämmer det inte? |
Först vill jag slå fast att jag endast är intresserad av det likformiga temperamentet! Det är det som gäller om man vill musicera välljudande tillsammans med andra i alla tonarter. Andra temperament låter säkert bra om man spelar ensam och i vissa tonarter. |
Greppbrädan för bandförsedda instrument är
beräknad att ge likformigt temperament. Den matematiska formeln ger exakt
intonering för ett idealt instrument som inte har någon
stränghöjd och där strängarna inte har någon styvhet. På ett
verkligt instrument har några komplikationer tillkommit:
Det finns ytterligare en komplikation, men den kan vi bortse från. Inverkan så liten att vi inte kan uppfatta den och vi kan heller inte göra något åt den. Analyserar man felen, ser man att de både med-
och motverkar varandra. I stallet verkar stränghöjden och inspänningsfelet
åt samma håll, men i sadeln verkar de i motsatta riktningar. Om greppbrädan
har lagom mycket relief för att kompensera "tvättlineeffekten", kan de
övriga felen kompenseras
perfekt genom att strängarnas längder justeras i både sadeln och
stallet. Problemet är att hitta rätt balans mellan sadelns och stallets
kompensationer, för om man ändrar släppunkten i strängens ena ände,
kommer släppunkten i andra änden av strängen att påverkas. Genom att mäta
felen på kundens instrument (jag har bl a kommit på en metod att mäta
inspänningsfelen), kan jag
exakt beräkna de kompensationer där
balans inträffar mellan sadelns och stallets kompensationer! |
Copyright © Anders Sterner
Tillbaka